Over ons

“Alleen ga je sneller, samen kom je verder”
-Nelson Mandela

Hoe is het Platform ontstaan?

“Het Platform is in 2011 tijdens de crisis ontstaan als “terugschakelmechanisme”. Door de dreigende stilstand in de bouw moesten keuzes in projecten gemaakt worden. Vandaar het logo met een beeld van een versnellingspook. Gezamenlijk is het toen gelukt om op de rem te trappen waardoor er toch gebouwd kon worden.”
– André Ten Vergert, directeur VanWonen (voorzitter Platform Wonen 2011-2023)

Wat is de bedoeling?

Platform Wonen Deventer is organisator van de dialoog Samenwerken aan de Stad. De conjunctuur en de (markt)omstandigheden veranderen voortdurend, maar het doel blijft gelijk: Samenwerken aan de woningbouwopgave in Deventer door te bouwen aan begrip en vertrouwen.

“Woningbouwproductie is een middel om in gepast tempo gezamenlijk visie en ambities waar te maken. Hierdoor ontstaat een evenwichtige, continue, gevarieerde bouwstroom en wordt vertraging zoveel mogelijk voorkomen.“
– Evert van Kooten, Directeur Hegeman Ontwikkeling B.V., voorzitter Platform Wonen

Wat zijn de kenmerken?

“De samenwerking is sterk doordat we elkaar actief opzoeken, oog hebben voor elkaars ambities en oor hebben voor elkaars zorgen. Dat we verwachtingen in beeld brengen en met elkaar delen, waardoor we steeds goed met elkaar in contact blijven.”
– Han Beumer, regiemanager, gemeente Deventer

Wat zijn de belangen van de gemeente?

“We zoeken altijd naar gezamenlijke belangen; onze belangen zijn ook de belangen van onze partners, en andersom. Uiteindelijk staan we voor de taak om samen de groei van Deventer in goede en gezonde banen te leiden, in het belang van de huidige èn toekomstige inwoners van onze stad en dorpen.”
-Rob de Geest, wethouder Wonen en Herstructurering, gemeente Deventer

Meer info over Wonen in Deventer:
https://www.wonen-indeventer.nl

De trap van Samenwerking is een herinnering dat samenwerken begint met elkaar te zien, te leren kennen en te begrijpen.
Bron: Albert Martinus

Hoe dan?

Door elkaar te ontmoeten op inhoudelijke ledenbijeenkomsten (3x per jaar). Leden brengen thema’s en onderwerpen in en bereiden deze ook zelf voor om hierover inhoudelijk het gesprek aan te gaan. Zo wordt gebruik gemaakt van de overvloed van aanwezige kennis en ervaring.  Traditiegetrouw worden de bijeenkomsten gestart met een gezamenlijk ontbijt. In het bouwberaad bespreken de ontwikkelende partijen aan de hand van actuele data de programmering en sturen deze bij waar nodig. Daarnaast is er periodiek het gesprek met B&W en Raad. Zo leren we elkaar over en weer beter kennen en begrijpen. Platform leden zijn ook vertegenwoordigd in diverse themagroepen om kennis en kunde in te brengen waardoor meer draagvlak ontstaat voor beleid en (juridische) instrumenten die invloed hebben op de woningbouwopgave.